Mobilitetsassistance i lufthavnen

Har du nedsat mobilitet eller gangbesvær? Arranger en kørestol, så du nemt kan bevæge dig rundt i lufthavnen. Du kan også medbringe din gangstativ, krykker eller rollator.

Anmodning om kørestolsassistance

For at gøre brug af en lufthavnskørestol bedes du anmode om kørestolsassistance mindst 48 timer før afgang.

I lufthavnen

Sørg for at ankomme til lufthavnen mindst 2,5 timer før afgang på din europæiske flyvning eller 3,5 timer før afgang på din interkontinentale flyvning. Når du har checket ind, kan du registrere dig i lufthavnens hjælpeskranke i check-in-området.

I hver lufthavn er der tilgængelige kørestole, der kan bruges mellem check-in-skrankerne og gaten og ved ankomsten. Vores kørestole egner sig ikke til manuel brug, og derfor bliver 1 af vores agenter eller din rejseledsager nødt til at skubbe den for dig.

Boarding og udstigning

Vores agenter vil hjælpe dig med boarding og udstigning af flyet. Du må gå ombord på flyet før de andre passagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager bliver du også bedt om at forlade flyet sidst ved ankomsten.

Sammenklappelige kørestole designet til at passe til gangene på vores fly er tilgængelige om bord på alle KLM- og KLM Cityhopper-fly.

Personlig assistance

Afhængigt af hvilken type assistance du har brug for under flyvningen, skal du muligvis rejse med en rejseledsager eller en sikkerhedsassistent.

Selvom vores kabinepersonale vil hjælpe dig med at bruge kørestolen ombord, har de ikke tilladelse til at løfte eller bære dig eller hjælpe dig inden for toiletområdet. De kan heller ikke hjælpe dig med spisning eller medicinske tjenester. Hvis du har brug for denne form for hjælp under flyvningen, skal du selv arrangere en rejseledsager til at assistere dig under din flyvning.

For at sørge for din sikkerhed, skal du arrangere en sikkerhedsassistent, hvis du ikke kan evakuere uafhængigt i det usandsynlige tilfælde, at en nødsituation opstår. Du kan enten arrangere en selv eller spørge vores personale i lufthavnen om at hjælpe dig med at finde en passager, der er villig til at hjælpe dig. Bemærk venligst, at du får ikke lov til at gå om bord på flyet, hvis du ikke har en sikkerhedsassistent til at hjælpe dig under flyvningen.

Mellemlanding

Vi råder dig kraftigt til at planlægge en mellemlanding på mindst 90 minutter mellem dine flyvninger, så du kan tage den tid, du har brug for, til at komme til din næste flyvning.

Gangstativ eller krykker

Du kan tage din gangstativ eller krykker med ombord. Du kan placere dem i bagagerummene over sæderne. Det er gratis, og du behøver ikke at reservere.

Rollator

Din rollator vil blive transporteret som bagage, der skal checkes ind. Kontakt os venligst for at foretage en reservation.

Hvis du ønsker at beholde din rollator, indtil du er ved afgangsgaten, bedes du angive dette, når du checker ind. Din rollator bliver så læsset på flyet, når du ankommer til gaten.

Ved ankomsten gør vi vores yderste for at returnere din rollator til dig ved gaten. Hvis dette ikke er muligt, kan du afhente den fra bagagebåndet. En lufthavnskørestol vil være tilgængelig for at bringe dig dertil.

Båreservice

Hvis du har brug for at ligge ned under flyvningen, kan du gøre brug af vores båreservice. Denne service koster et ekstragebyr. Du vil skulle ledsages af en person, der kan yde dig medicinsk assistance.

Kontakt os venligst for at foretage en reservation.

Servicer ombord

Ombord har vi følgende faciliteter:

  • Toiletterne om bord på alle vores KLM-fly er udstyret med toilethåndtag.
  • Der er kørestolsvenlige toiletter til rådighed på KLM’s Boeing 777-, Boeing 787- og Airbus A330-fly. Vores Boeing 737-, Boeing 747- og Embraer 190-fly har et foldegardin til udvidelse af toiletpladsen.
  • Vi har gang- og midterpladser med bevægelige armlæn, så du nemmere kan indtage din plads.