Netværk og alliancer

Samarbejdet med partnere tillader os at styrke og udvide vores store netværk og bidrage til styrken af vores Schiphol-hub.

Strategisk partnerskab

Vores partnerstrategi har 3 primære byggesten. For det første KLM’s deltagelse i det transatlantiske joint venture med Air France, Delta Air Lines og Alitalia. For det andet vores joint ventures med Kenya Airways, Alitalia, Ukraine International Airlines, China Southern Airways, Xiamen Airlines og med China Eastern Airlines, og for det tredje et bredt udvalg af kodedelings-partnerskaber på alle kontinenter, der tillader os at udvide vores fodaftryk rundt omkring på kloden.

Vores strategiske partnerskab med GOL i Brasilien er også af stor vigtighed for at forblive førstevalget for hvert kundesegment, der rejser mellem Sydamerika og Europa.

Partnerskabet med China Southern Airlines og deres datterselskab Xiamen Airlines er centrale for vores Kina-strategi. Vi har et joint venture på 6 ruter og omkring 40 destinationer med kodedeling udover KLM’s passager i Kina, der understøtter KLM’s drift i Kina og omegn, inklusive Hongkong og Taiwan. Sammen med China Southern Airlines og Xiamen Airlines forbliver Amsterdam den førende passage fra Europa til Kina og fra Kina til Europa med 8 destinationer, der betjenes nonstop fra Amsterdam. Sammen med sine partnere tilbyder KLM 67 fly om ugen til Kina og omegn.

KLM-destinationer

Takket være sammenkoblingen af netværk betjent af en bred vifte af flyselskaber tilbyder Amsterdam Airport Schiphol passagerer adgang til næsten alle større destinationer i verden.

KLM introducerer hyppigt fly til nye destinationer. Når KLM udvider sit netværk, holder det skarpt øje med udviklingen indenfor forretning og fritid i særlige lande og regioner, der giver mulighed for profitabel vækst. KLM betjener i øjeblikket 162 destinationer verden over, heraf 70 interkontinentale og 92 europæiske.

Dual-hub system

Amsterdam Airport Schiphol spiller en nøglerolle i KLM’s netværk. Paris Charles de Gaulle Airport er ligeledes vigtig for Air France. Dette såkaldte dual-hub system er fordelagtigt for Air France KLM som helhed.

Netværkene og hubs er tæt sammenknyttede. Nye destinationer konsoliderer statussen på et hub og øger dermed Schiphols tiltrækningskraft for passager og luftfragtselskaber. Derudover er den økonomiske indflydelse fra et stærkt hub fordelagtigt for Hollands konkurrencemæssige styrke som helhed og stimulerer regionale og nationale jobmuligheder.