Betingelser for à la carte menuer
1. Definitioner
I disse vilkår og betingelser skal følgende begreber og udtryk defineres som følger:
"À la carte menu" eller "Valgmulighed": muligheden for at vælge mod yderligere betaling, et særligt måltid, der serveres under din KLM-flyvning.
"Kunde": enhver person, der har en elektronisk billet til et KLM-fly, og som ønsker at købe en à la carte menu.
"Economy Class": området bagerst i flyet, der er forbeholdt kunder, der har betalt for en Economy Class-billet.
"KLM": betyder aktieselskabet Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V. med hovedsæde i Holland og med sit vedtægtsmæssige hjemsted og hovedkontor i (1182 GP) Amstelveen, Holland, på Amsterdamseweg 55, registreret under nr. 33014286 i industri- og handelskammerets handelsregister, Amsterdam, Holland.
"KLM-fly": en langdistance- eller mellemdistanceflyvning med et KL-flynummer fløjet af KLM eller KLC, som giver mulighed for en à la carte menu.
"Langdistanceflyvning": en flyvning med et KL-flynummer mellem Europa og Asien, Oceanien, Afrika (undtagen Nordafrika), Amerika, Mellemøsten, Caribien eller Det Indiske Ocean, hvor der kan reserveres en à la carte menu. "Mellemdistanceflyvning": en flyvning med et KL-flynummer til og fra Europa, mellem Europa og Nordafrika (Algeriet, Marokko og Tunesien), Tyrkiet, Armenien eller Georgien, flyvninger, hvor der kan reserveres en à la carte menu.
"Pris": prisen for reservation af en à la carte menu i euro* pr. person inklusive skat. Efter købet sendes der en bekræftende e-mail til kunden. Se priserne eller tilsvarende i lokal valuta på hjemmesiden. * Eller det tilsvarende i lokal valuta på hjemmesiden; Prisen er afrundet og afhænger af valutakursen, der revideres to gange om året.
"Vilkår og betingelser": de nuværende betingelser, der definerer vilkår og betingelser for salg af à la carte menuen.
2. Beskrivelse
2.1 Mod yderligere betaling tilbyder KLM kunden muligheden for at forudbestille den foretrukne menu, der serveres på Economy Class under din KLM-flyvning. Denne service kaldes for “à la carte menu”. Denne ekstra service tilbydes ved reservation online og i din rejseoversigt på hjemmesiden. Bestilling kan foretages for de fleste langdistanceflyvninger med afgang fra Amsterdam og for udvalgte mellemdistanceflyvninger. Bestilling er mulig op til 24 timer før afgang for fly, der afgår fra Amsterdam, og op til 36 timer før afgang for fly, der afgår fra andre lufthavne. Vi serverer et begrænset antal à la carte menuer pr. flyvning. Normale menuer tilbydes altid på langdistanceflyvninger. På mellemdistanceflyvninger serveres der en gratis snack.
2.2 À la carte menuer, der serveres under KLM-flyvningen, kan afvige fra den visuelle og/eller skriftlige fremstilling, der er afbildet under bestillingen, i størrelse, smag og udseende. Ingredienserne kan være blevet udskiftet med tilsvarende madvarer uden forvarsel.
2.3 Når kunden har bestilt en à la carte menu, er det ikke muligt at ændre eller aflyse din bestilling.
2.4 Det er ikke muligt at kombinere en à la carte menu med et diætmåltid.
2.5 En ingrediensliste for hvert måltid leveres med den største omhu. KLM er dog ikke ansvarlig for konsekvenser som følge af intolerance eller allergi over for en ingrediens.
2.6 KLM’s generelle betingelser for transport er en integreret del af disse vilkår og betingelser.
2. Krav og kvalifikationer
3.1 Enhver kunde, der bestiller en à la carte menu, erklærer, at vedkommende har juridisk kapacitet til at indgå en aftale, har læst disse vilkår og betingelser og accepterer dem fuldt ud.
3.2 Kunden erklærer desuden, at alle de informationer, der er opgivet for at anmode om en à la carte menu, er nøjagtige, og at vedkommende ikke vil foretage nogen spekulerende, falsk eller bedragerisk reservation. Kunden erklærer endvidere, at vedkommende kun foretager reservationer til sig selv eller til en anden person, på hvis vegne vedkommende er berettiget til at handle, og som også opfylder de krav, der er angivet i paragraf 3.1.
4. Betaling
4.1. Kunden kan betale for en à la carte menu ved hjælp af en af betalingsmetoderne, der er foreslået på hjemmesiden, på købstidspunktet.
4.2. For Flying Blue-medlemmer kan betaling for en à la carte menu ske ved hjælp af Miles.
4.3. En à la carte menu er strengt personlig og kan ikke overdrages til andre.
5. Refundering
5.1. KLM vil bestræbe sig på at respektere reservationen af à la carte menuer foretaget i overensstemmelse med disse vilkår og betingelser. Kunden informeres hermed om, at KLM dog muligvis ikke kan servere måltidet på grund af driftsmæssige uregelmæssigheder. I dette tilfælde kan KLM ikke holdes ansvarlig, og kunden, som ikke kunne drage fordel af en reservation af en à la carte menu købt i overensstemmelse med disse vilkår og betingelser, vil få refunderet omkostningerne i overensstemmelse med de vilkår og betingelser, der er angivet i afsnit 5.2 nedenfor.
5.2. Kunden, der har bestilt en à la carte menu, kan få refunderet prisen i følgende tilfælde:
- Hvis den bestilte à la carte menu ikke er tilgængelig, vil kunden få serveret et almindeligt måltid på langdistanceflyvninger og en snack på mellemdistanceflyvninger.
- Hvis flyturen ændres eller ombookes, og der ikke serveres à la carte menu på det ombookede fly.
- Hvis kunden har købt en Flex-billet og beslutter at afbestille hele rejsen.
- Hvis kunden har en refunderbar billet og afbestiller à la carte menuen 30 timer før afgang.
5.3. Kunden kan anmode om refundering af prisen for à la carte menuen via Min rejse på hjemmesiden.
5.4. Hvis kunden vælger at købe en betalt opgradering til en højere klasse inden for 30 timer før afgang, er refunderinger for tidligere købte à la carte menuer på samme flyvning ikke mulige.
6. Force majeure
KLM kan ikke holdes ansvarlig og skal ikke anses for at have misligholdt sine forpligtelser i tilfælde af manglende levering af alle eller dele af de tjenester, der er defineret i vilkårene og betingelserne heri, hvis et sådant svigt skyldes force majeure som defineret eller fortolket i henhold til det gældende lands lovgivning. I dette tilfælde er kunden ikke berettiget til at kræve erstatning, skadeserstatning eller renter for eventuel direkte eller indirekte skade, der er lidt som følge af manglende levering af tjenesterne.
7. Privatlivserklæring
8. Krav
9. Ændring af disse vilkår og betingelser
KLM forbeholder sig retten til at ændre disse vilkår og betingelser til enhver tid. Købet af muligheden er underlagt de vilkår og betingelser, der er gældende på reservationstidspunktet, medmindre en ændring af disse vilkår og betingelser er påkrævet ved lov eller en statslig myndighed (i hvilket tilfælde denne ændring også gælder for alle allerede udførte ordrer).