Vilkår og betingelser for betalte opgraderinger i sidste øjeblik
1. Definitioner
I disse vilkår og betingelser skal følgende begreber og udtryk defineres som følger:
"Business Class" er det område af flyet, der er forbeholdt kunder, der har betalt for en Business Class-billet.
“Kunde” er enhver person, der har en elektronisk billet til en flyvning fløjet af KLM, og som ønsker at betale for en opgradering i sidste øjeblik.
"Economy Class" er området bagerst i flyet, der er forbeholdt kunder, der har betalt for en Economy Class-billet.
"Flyvningssegment" er en KLM-flyvning fløjet af et enkelt fly med et enkelt flynummer.
"Generelle salgsvilkår", "Betingelser" eller "Nuværende" er de nuværende vilkår og betingelser, der definerer betingelserne for salg af betalte opgraderinger i sidste øjeblik.
KLM er Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V. med hovedsæde i Holland og med sit vedtægtsmæssige hjemsted og hovedkontor i (1182 GP) Amstelveen, Holland, på Amsterdamseweg 55, registreret under nr. 33014286 i industri- og handelskammerets handelsregister, Amsterdam, Holland.
"KLM-fly" er en langdistance- eller mellemdistanceflyvning med et KL-flynummer fløjet af KLM eller KLC, som giver mulighed for at købe en opgradering i sidste øjeblik.
- “Langdistanceflyvning”: en flyvning med et KL-flynummer mellem Europa og Asien, Oceanien, Afrika (undtagen Nordafrika), Amerika, Mellemøsten, Caribien eller Det Indiske Ocean, hvor der kan reserveres en opgradering.
- “Mellemdistanceflyvning”: en flyvning med et KL-flynummer til og fra Europa, mellem Europa og Nordafrika (Algeriet, Marokko og Tunesien), Tyrkiet, Armenien, Georgien, flyvninger i Caribien (Cayenne, Fort-de-France, Point-à-Pitre) samt Miami-Montréal og Cayenne-Belem-flyvninger, hvor der kan reserveres en opgradering.
"Valgmulighed" betyder kundens mulighed for at købe en opgradering i sidste øjeblik under de betingelser, der er angivet heri, og afhængigt af tilgængelighed. Kunder kan købe opgraderinger i sidste øjeblik, så snart check-in åbner for den flyvning, hvor de har en bekræftet reservation. Valgmuligheden er gyldig pr. flyvningssegment.
"Premium Comfort Class" er det område af flyet mellem Business og Economy Class, der er forbeholdt kunder, som har betalt for en Premium Comfort Class-billet.
“Vilkår og betingelser” eller “Vilkår og betingelser heri” er de nuværende betingelser, der definerer vilkår og betingelser for salg af betalte opgraderinger i sidste øjeblik.
"Opgradering" eller "Opgraderingsmulighed" er muligheden for, at kunden kan rejse på en højere klasse end den oprindeligt reserverede og dermed drage fordel af alle fordelene ved denne nye klasse. Valgmuligheden kan købes af en kunde under de betingelser og med de muligheder, der er angivet heri.
2. Beskrivelse
Kunder, der køber en opgradering, får følgende fordele.
Opgraderingsfunktioner, uanset om de er købt online, i lufthavnen, via et callcenter eller et KLM-bureau, inkluderer følgende:
- rejse på en højere rejseklasse
- tilladt bagage* (se herunder)
- adgang til afgangsloungen, hvis det er relevant, undtagen i tilfælde af en opgradering fra Economy til Premium Comfort (børn og unge, der rejser alene som mindreårige uden ledsagere, må ikke få adgang til afgangsloungen)
- måltid serveret på den højere rejseklasse, afhængig af tilgængelighed
- SkyPriority
Opgraderingsfunktioner, der er købt ombord, omfatter:
- rejse på en højere rejseklasse
- måltid serveret på den højere rejseklasse, afhængig af tilgængelighed
*Tilladt bagagemængde:
- For rejser bestående af ét flyvningssegment gælder den nye politik for håndbagage og bagage i lastrummet.
- Hvis en rejse består af to eller flere flyvningssegmenter, vil politikken for håndbagage og bagage i lastrummet være gældende, hvis og kun hvis valgmuligheden for opgradering betales på det længste flyvningssegment. (Dette tilbud gælder ikke ved køb af opgraderinger ombord.)
- Hvis rejsen består af to tilsvarende flyvningssegmenter (to mellemdistanceflyvninger eller to langdistanceflyvninger), vil den mest fordelagtige politik for bagage i lastrummet for kunden være gældende.
3. Betingelser og begrænsninger for reservation
3.1. En kunde kan afhængigt af tilgængelighed købe en valgmulighed for opgradering:
- online (hjemmeside eller mobilapplikation), under check-in
- hos et KLM-callcenter, under check-in
- hos et KLM-bureau, under check-in
- hos visse interaktive kiosker i lufthavnen, hvis denne tjeneste er tilgængelig, under check-in
- ved check-in-skranker i visse stopovers
- hos et KLM-bureau i lufthavnen
- ombord på flyet
3.2. Opgraderingsmuligheden tilbydes på alle flyvninger fløjet af KLM, der har flere klasser, og afhænger af tilgængelighed. Opgraderingsmuligheden kan dog ikke købes af:
- kunder, der har brug for lægehjælp
- kunder, der rejser med et kæledyr i kabinen og som ønsker at købe en opgraderingsmulighed til Business Class på langdistanceflyvninger
- kunder, der har anmodet om særlige sæder: "ekstra sæde" og reserverede sæder til tung og/eller skrøbelig bagage
- kunder, der er på venteliste
3.3. Opgraderingsvalgmuligheden kan ikke købes online (hjemmeside eller mobilapplikation) af eller for kunder, der på reservationstidspunktet har fremsat specifikke anmodninger, som kræver forudgående bekræftelse af KLM-personale i lufthavnen. Det drejer sig om:
- børn eller unge, der rejser alene som mindreårige uden ledsagere
- kunder, der rejser med et barn under to år
- kunder, der rejser med en servicehund (f.eks. førerhund), bortset fra en betalt opgradering til Business Class på langdistanceflyvninger
Kunder, der har forudbestilt særlige måltider eller betalt måltid, informeres, når de køber deres opgraderingsmulighed, om, at deres tidligere købte måltid ikke vil være tilgængeligt i den klasse, de har opgraderet til, og heller ikke refunderes.
Kunder, der har reserveret et sædeprodukt, informeres, når de køber deres opgraderingsmulighed, om, at det beløb, de har betalt for deres sædeprodukt, vil blive refunderet efter kundens anmodning via KLM’s hjemmeside.
3.4. En kunde må kun købe én opgraderingsmulighed pr. flyvningssegment. Med undtagelse af kunder, der har købt en opgraderingsmulighed fra Economy til Premium Comfort, men som i sidste ende køber en opgraderingsmulighed til Business Class.
4. Betaling
4.1. Betaling for en opgraderingsmulighed kan ske kontant hos ethvert lokalt KLM-bureau eller i lufthavnen.
4.2. Betaling for en opgraderingsmulighed kan ske ved hjælp af betalingskort og iDEAL, der accepteres på KLM’s officielle hjemmesider, mobilapplikationer, callcentre og hos ethvert lokalt KLM-bureau eller i lufthavnen.
4.3. For kunder med et Flying Blue-kort kan betaling for en opgraderingsmulighed ske ved hjælp af Miles.
4.4. Betaling for opgraderingsmuligheden ved hjælp af Miles og kontanter er forbeholdt kunder med et Flying Blue-kort.
4.5. Betaling for opgraderingsmuligheden ved hjælp af Delta SkyMiles er forbeholdt SkyMiles-medlemmer.
5. Ændrings- og refunderingsbetingelser
5-A. Vilkår og betingelser for betalte opgraderinger i sidste øjeblik
5.1. KLM indvilliger i at gøre alt for at respektere en ændring af rejseklassen, der finder sted efter købet af opgraderingsmuligheden og i overensstemmelse med disse betingelser. Kunden informeres hermed om, at KLM af driftsmæssige årsager relateret til sikkerhedskrav kan blive tvunget til at ændre muligheden for at bruge opgraderingsmuligheden, selv efter boarding. I dette tilfælde kan KLM ikke holdes ansvarlig, og kunden, som ikke kunne drage fordel af opgraderingsmuligheden købt i overensstemmelse med betingelserne anført heri, vil få refunderet prisen for opgraderingsmuligheden i overensstemmelse med de vilkår og betingelser, der er angivet i afsnit 5-B "Betingelser for refundering" nedenfor.
5.2. Opgraderingsmuligheden er strengt personlig og kan ikke overdrages til andre.
5.3. Opgraderingsmuligheden er knyttet til et KL-flynummer og skal bruges på afrejsedagen for den flyvning, som kunden har købt en opgraderingsmulighed til.
5.4. En opgraderingsmulighed købt af en kunde kan ikke ændres eller ombyttes undtagen i de tilfælde, der er beskrevet i artikel 5-B "Betingelser for refundering".
5.5. Kunder, der er medlemmer af frequent flyer-programmet Flying Blue, optjener Miles og XP på grundlag af deres første bookingklasse. Kunder optjener også Miles for hver euro, der bruges på opgraderingsmuligheder på flyvninger, der drives af KLM (for mere information henvises der til Flying Blue-hjemmesiden).
5.6. Kunder, der køber opgraderingsmuligheden, må kun gøre det på egne vegne eller på vegne af en person, der behørigt har givet dem lov til at købe opgraderingsmuligheden på deres vegne og for deres konto, herefter benævnt "autoriserende passager". I sidstnævnte tilfælde antages det, at den autoriserende passager har læst og accepteret disse vilkår og betingelser.
5-B Betingelser for refundering
Kunden, der har købt opgraderingsmuligheden, vil være berettiget til refundering af prisen på opgraderingsmuligheden under følgende omstændigheder:
- Flyrejsen, som opgraderingsmuligheden blev købt til, er aflyst, og kunden kan ikke rejse.
- Den købte opgraderingsmulighed blev ikke tildelt af KLM. I dette tilfælde vil kunden blive returneret til den oprindelige klasse, og prisen for opgraderingsmuligheden vil blive refunderet. Kunden vil ikke være berettiget til den kompensation, der ellers er fastsat i den europæiske forordning 261/2004.
- Kunden med en Full Flex-billet afbestiller sin flyrejse.
- En kunde med en Full Flex-billet ændrer sin flyrejse, og opgraderingen er ikke tilgængelig for den nye reservation.
Kunden kan anmode om refundering af opgraderingsprisen ved at udfylde en online kravsformular, som er tilgængelig via afsnittet "Kontakt os" på vores hjemmeside.
6. Force majeure
KLM kan ikke holdes ansvarlig og skal ikke anses for at have misligholdt sine forpligtelser i tilfælde af manglende levering af alle eller dele af de tjenester, der er defineret i vilkårene og betingelserne heri, hvis et sådant svigt skyldes force majeure som defineret eller fortolket i henhold til det gældende lands lovgivning. I dette tilfælde er kunden ikke berettiget til at kræve erstatning, skadeserstatning eller renter for eventuel direkte eller indirekte skade, der er lidt som følge af manglende levering af tjenesterne.
7. Privatlivserklæring (KL)
8. Krav
Eventuelle krav vedrørende reservationen, betalingen og/eller leveringen af betalte opgraderingsmulighed i sidste øjeblik skal adresseres til KLM via den online kravsformular, der er tilgængelig via linket "Refundering for ekstra valgmuligheder" i afsnittet "Support" på hjemmesiden.
9. Ændring af disse vilkår og betingelser
KLM forbeholder sig retten til at ændre disse vilkår og betingelser til enhver tid. Købet af opgraderingsmuligheden er underlagt de vilkår og betingelser, der er gældende på reservationstidspunktet, medmindre en ændring af disse vilkår og betingelser er påkrævet ved lov eller en statslig myndighed (i hvilket tilfælde denne ændring også gælder for alle allerede udførte ordrer).