Pas og visum

Kontroller, om du skal medbringe et pas, visum eller andre rejsedokumenter. Du finder detaljerede oplysninger i vores rejsedokumentværktøj.

Hvilke dokumenter

Hvilke rejsedokumenter, du har brug for, afhænger af et par faktorer:

  • dit afrejseland, transfer og destination;
  • din nationalitet;
  • dit bopælsland.

Vi anbefaler, at du tjekker ambassadens hjemmeside for det land, du besøger. For detaljerede oplysninger, der passer til din rejse, tjek vores rejsedokumentværktøj.

Scan dine rejsedokumenter

For at hjælpe dig med at spare tid i lufthavnen tilbyder vi en sikker og brugervenlig måde at føje dit pas eller ID til din reservation før afgang. På den måde kan vi godkende dit rejsedokument på forhånd, så der bliver færre manuelle kontroller i lufthavnen.

Du kan scanne og uploade dit rejsedokument på flere bekvemme måder:

  • Ved hjælp af din telefon: Hvis du har KLM-appen installeret, kan du scanne dit pas eller ID direkte med din telefons kamera, så du ikke behøver at skifte mellem enheder. Hvis scanning på denne måde ikke virker på din telefon, skal du kontrollere, om KLM-appen har tilladelse til at bruge dit kamera i din telefons indstillinger.
  • Ved hjælp af din computer: Hvis din bærbare eller stationære computer har et webcam, kan du bruge det til at scanne dit dokument. Vi anbefaler overdragelsesløsningen nedenfor for bedre ydeevne.
  • Intet kamera på din computer? Vi tilbyder en sikker overdragelsesløsning: du vil modtage en QR-kode, der giver dig mulighed for at fortsætte scanningen sikkert på din mobilenhed.

Værktøjet læser den maskinlæsbare zone (MRZ) i dit rejsedokument. Dette er de to eller tre linjer med tegn nederst på dit pas eller ID-side. Denne zone indeholder vigtige oplysninger som dit fulde navn, nationalitet, fødselsdato og dokumentnummer. Det er den eneste del af dokumentet, der bruges til at udtrække personoplysninger under scanning. Dit billede bruges ikke.

Bemærk venligst:

I nogle pas, især for personer, der er gift, vises kun fødenavnet i MRZ. Hvis din reservation bruger det navn, du fik, da du blev gift, og dit dokuments MRZ angiver dit fødenavn, kan det medføre uoverensstemmelse mellem navne. Sørg for, at navnet på din reservation stemmer overens med navnet, der står i dit dokuments MRZ.

  • Vi anmoder kun om et rejsedokument, hvis det kræves for din destination. Der kræves f.eks. ikke noget pas for fly inden for Schengen-området.
  • Når et dokument er påkrævet, giver upload på forhånd os mulighed for at bekræfte det digitalt, hvilket kan hjælpe dig med at springe det manuelle tjek over af en agent i lufthavnen. På de fleste destinationer kræver vi, at du scanner dit dokument, hvis du bruger Min rejse.
  • Hvis din destination kræver yderligere dokumenter, såsom et visum, kan du stadig have brug for et manuelt tjek.

Hvis du har en profil hos os, kan du opbevare dit scannede pas eller ID-kort sikkert. Hvis der kun gemmes ét dokument, vil det automatisk blive knyttet til fremtidige reservationer, hvilket sparer dig værdifuld tid for hver ny rejse.

  • Upload af et scannet dokument er påkrævet, når du tilføjer det via Min rejse eller din konto, da dette sikrer sikker og pålidelig bekræftelse.
  • Hvis scanning ikke er mulig, kan du stadig manuelt indtaste dine dokumentoplysninger under online check-in, eller du kan vise dit dokument til en agent i lufthavnen.

Indrejsekrav varierer fra destination til destination. Hvis du er usikker på, om der kræves pas, visum eller andet dokument til din rejse, kan du tjekke TravelDoc. Dette værktøj indeholder de seneste indrejseregler baseret på din destination, nationalitet og rejserute.

Scanningsteknologien leveres af Scandit, en pålidelig og sikker løsning. Den er designet med tanke på privatlivets fred og overholder fuldt ud GDPR og andre relevante databeskyttelsesforordninger:

  • Alle data krypteres fra start til slut under scanning og upload.
  • Scandit gemmer ikke nogen dokumentoplysninger.
  • Dit dokument gemmes kun midlertidigt i din reservation, medmindre du vælger at gemme det på din konto.
  • Du har til enhver tid kontrol over dine data. Du kan se eller slette gemte dokumenter via din konto.

Tilføjelse af dit rejsedokument på forhånd er et enkelt trin, der kan gøre din rejseoplevelse hurtigere, nemmere og mere behagelig.

Arranger et visum

Skal du arrangere et visum, kan vores partner Sherpa tage sig af din ansøgning mod et gebyr. Eller også kan du selv arrangere det via de relevante myndigheder. For at checke ind online via KLM.com skal dine rejsedokumenter (visum eller andet) være fuldstændige.

Ofte stillede spørgsmål

Rejsedokumenter omfatter naturligvis pas og id-kort. Men også visum, opholdstilladelser, vaccinationsattester osv. De rejsedokumenter, du har brug for, afhænger af dine afrejse-, transfer- og destinationslande, din nationalitet og dit nuværende opholdssted. Se vores rejsedokumentværktøj for mere specifikke informationer om din rejse. Du kan gå til Min Rejse på KLM's hjemmeside for at udfylde dine personlige oplysninger på forhånd. Det sparer tid i lufthavnen.

Det afhænger af, hvor du kommer fra, hvor du skal hen, og hvor længe du skal være der. Du kan tjekke, om du har brug for et visum med dette onlineværktøj.

Ja, det må du. I EU-lande og Schengenområdet kan du også rejse med et id-kort.

Inden for Schengen-landene foretages der ingen paskontrol. Du skal altid have et gyldigt pas eller id-kort med dig. Det betyder, at du aldrig kan flyve med et udløbet pas.

Nogle lande kræver endda, at dit pas er gyldigt i flere måneder efter, at du har fløjet. Vi anbefaler, at du tjekker udløbsdatoen på dit id-kort i god tid inden din flyrejse.