Bæredygtigt luftfartsbrændstof
Hvad er SAF?
Bæredygtigt luftfartsbrændstof (SAF) er lavet af mere bæredygtige ressourcer. Det er ligesom affaldsolier af organisk oprindelse (såsom brugt madolie) eller skov- og landbrugsaffald. Eller endda fra kulstof fanget fra luften og grøn brint. Det betyder, at det bæredygtige luftfartsbrændstof vi bruger:
- er et vedvarende råmateriale
- kan undgå mindst 75 % af en livscyklus totale CO₂-udledninger sammenlignet med fossilt jetbrændstof
- reducerer andre skadelige udledninger som partikler og svovl
Hvilken type brændstof bruger KLM?
I 2011 gennemførte vi verdens første kommercielle flyvning delvist drevet af bæredygtigt luftfartsbrændstof lavet af brugt madolie. KLM køber kun SAF produceret af råvarer, der har så lille en negativ indvirkning på biodiversiteten og/eller fødevareproduktionen som muligt. Vi bruger f.eks. ikke soja- og palmeolie, da disse kilder kan forårsage stor skovrydning.
Alt vores bæredygtige brændstof opfylder kriterierne udstedt af:
En smule SAF for hver flyvning fra Amsterdam
Vi tilføjer 1 % SAF til brændstofsystemet i Amsterdam Airport Schiphol for hver flyvning, der afgår fra Amsterdam. Det betyder, at vi har fordoblet de 0,5 % SAF, som vi startede med i 2022. Hvad er vores mål? 10 % SAF inden 2030. På grund af stigningen har vi justeret vores billetpriser baseret på afstanden for hver flyvning. Selvom 1 % kan virke som meget lidt, er det et vigtigt skridt i den rigtige retning.
Vi bliver nødt til at samarbejde med alle parter omkring os og komme med bundsolide løsninger og innovationer for at sætte skub i brugen og produktionen af SAF.
I 2011 gennemførte KLM verdens første kommercielle flyvning delvist drevet af brændstof bestående af brugt madolie.
Hvorfor ikke bruge 100 % SAF?
Desværre er bæredygtigt luftfartsbrændstof endnu ikke tilgængeligt i stor skala. Det betyder, at bæredygtigt luftfartsbrændstof er mindst 3-4 gange dyrere. I dag udgør bæredygtigt luftfartsbrændstof kun en meget lille del af de millioner af tons petroleum, der bruges af kommercielle flyselskaber. Vores passagerers bidrag hjælper markant med at påvirke luftfartens samlede CO₂-udledning.
Dit øko-aftryk
Når du reserverer en flybillet hos KLM, tilbyder vi muligheden for at købe ekstra SAF. Prisen for dit bidrag beregnes ud fra flere faktorer, der påvirker mængden af CO₂-udledninger fra din flyvning, såsom flytype, distance og historisk belastningsfaktor.
Med dit bidrag til SAF er du med til at mindske flyrejsens afhængighed af almindelige fossile brændstoffer. Vi køber 1% SAF til alle flyvninger med afgang fra Amsterdam. Det er en god start, og med din hjælp kan vi gøre mere.
Om at beregne dit CO₂-udslip
Hvert år reviderer revisionsfirmaet KPMG's franske afdeling KLM for at verificere, om KLM's beregningsmetoder er i overensstemmelse med de metoder, der er beskrevet nedenfor, og om de er i overensstemmelse med de principper, der er fastlagt i internationale retningslinjer. Revisionens omfang findes i KPMG's revisionsrapport.
Vores seneste metoder og revisionsrapport:
Se den forventede CO₂-udledning for din flyvning i Min Rejse, eller når du reserverer en flybillet.
Tilføj SAF til din reservation
Du kan tilføje bæredygtigt luftfartsbrændstof, når du laver din reservation. Log ind på Min Rejse, hvis du allerede har en reservation og vil tilføje bæredygtigt luftfartsbrændstof.
Indeholder din reservation mere end 1 passager? Bemærk venligst, at det ikke længere er muligt at tilføje bæredygtigt luftfartsbrændstof via Min Rejse, hvis du allerede har tilføjet det for 1 af passagererne under reservationen.
Hvad gør vi med dit bidrag til SAF?
Med dit bidrag køber vi ekstra SAF, som vi tilføjer til brændstofsystemet i Amsterdam Lufthavn Schiphol (eller en af de andre lufthavne, hvor vi tilføjer SAF). Dit fly vil ikke direkte inkludere dit ekstra SAF-bidrag, fordi det er logistisk ineffektivt og kompliceret at arrangere.
Fordi vi tilføjer SAF til lufthavnens brændstofsystem, afgår også andre flyvninger med mere SAF ombord og har derfor lavere udledning. Men de kan ikke hævde, at de har CO₂-reduktion, fordi de ikke har betalt for det. KLM revideres årligt for at sikre, at den påståede CO₂-reduktion svarer til de SAF-certifikater, vi har modtaget.
Dit ekstra SAF-bidrag bruges 100 % til at købe mere SAF. KLM tjener ikke noget på det.
Vil du gøre mere?
Selvom flyrejser endnu ikke er bæredygtige, er der ting, du kan gøre for at reducere dit CO₂-aftryk. Små ting, som at rejse med let bagage eller medbringe din vandflaske eller ørepropper. Eller mere betydningsfulde ting, som at købe bæredygtigt luftfartsbrændstof (SAF). Vi tilbyder også vores passagerer muligheden for at hjælpe med at kompensere for en del af de estimerede CO₂-udledninger fra deres flyrejse ved at bidrage til vores udvalgte genplantningsprojekter.
Ofte stillede spørgsmål
Bæredygtigt luftfartsbrændstof (SAF) er lavet af affald og rester fra den cirkulære økonomi (animalsk fedt, brugt madolie osv.). SAF kan bruges på samme måde som almindeligt flybrændstof i jetmotorer. I øjeblikket må vi maksimalt tilføje 50 % SAF. Vi tilføjer altid 1 % SAF til brændstofsystemet i Amsterdam Airport Schiphol. Vi forsøger at reducere vores CO₂-udledninger ved at bruge mere SAF i fremtiden.
SAF kan fremstilles af forskellige råvarer såsom brugt madolie, kommunalt affald, affaldsgasser og landbrugsrester. Det kan også være lavet af fossilfri elektricitet og kuldioxid opsamlet fra atmosfæren.
SAF er en afgørende løsning til at reducere luftfartens negative påvirkning af klimaet. Markedet er stadig under udvikling. Vi skal opskalere brugen af SAF mellem nu og 2030 frem til 2050. Hos KLM forventer vi, at SAF vil være en vigtig løftestang for at opnå netto-nul-emissioner i 2050, og at vi vil fortsætte med at have brug for SAF efter 2050.
Det bæredygtige luftfartsbrændstof, KLM anvender, er lavet af bæredygtige råvarer, affaldsmaterialer og restprodukter og afgrøder, der ikke konkurrerer med fødevareforsyningen. Det reducerer CO₂-udledningen sammenlignet med fossilt petroleum. Under flyvning på SAF er klimapåvirkningerne væsentligt lavere, men ikke helt reduceret til nul. Derfor arbejder vi fortsat hos KLM på at minimere klimapåvirkningen af din flyvning, herunder gennem operationelle forbedringer og udforskning af alternativt drevne fly.
Når du køber SAF, reducerer du klimapåvirkningen af din flyvning, da der udledes mindre CO₂ fra SAF end fossilt petroleum. Desværre er SAF stadig 3-4 gange dyrere end fossilt petroleum.
Med genplantning udleder vi stadig CO₂. Genplantning af skov hjælper med at kompensere for udledningen med træer, der absorberer CO₂ fra atmosfæren. Det vil ikke gøre vores flyvninger grønnere. Derfor er genplantning ikke en holdbar løsning på lang sigt. Vi bestræber os på at reducere klimapåvirkningen af flyvning så meget som muligt.