Uddannet servicehund

Hvis du planlægger at tage din servicehund med ombord på din KLM-flyvning, arrangerer vi gerne dette for dig. Bemærk dog: vi tillader kun uddannede servicehunde.

Før din flyvning

Planlægning og reservation

Giv os besked om din uddannede servicehund mindst 48 timer før afrejse. Det giver os mulighed for at træffe de nødvendige foranstaltninger for at imødekomme dine behov. Du kan gøre dette ved at kontakte vores kundekontaktcenter. 

Dokumentation

Tjek, om du har al den nødvendige dokumentation for din servicehund. Dette inkluderer et certifikat, der beviser, at hunden har gennemgået kvalificeret træning, et sundhedscertifikat fra en dyrlæge og bevis for vaccinationer. Afhængigt af destinationslandets regler kan der kræves yderligere dokumentation for internationale rejser. 

I lufthavnen

Check-in

Informer personalet ved check-in skranken om, at du rejser med en servicehund. De vil kontrollere din dokumentation og give dig den hjælp, du måtte have brug for. KLM's personale er uddannet til at støtte passagerer med handicap og vil sikre en problemfri check-in-proces. 

Sikkerhedsscreening

Under sikkerhedskontrollen gennemgår du og din servicehund en særlig proces. Hunden vil ikke blive adskilt fra dig, men kan have brug for yderligere screening. Sikkerhedspersonalet er uddannet til at håndtere servicehunde med omtanke og respekt. 

Boarding

Når det er tid til at gå om bord, får du prioritet boarding til at gå om bord, så du og din servicehund kan finde jer godt til rette. KLM's personale vil hjælpe dig med at finde dit sæde og sikre, at din hund er placeret korrekt. 

Oplevelse om bord

Siddepladser

Vores fly er designet til at rumme servicehunde, så de passer ind i dit fodrum uden at genere midtergangen eller andre passagerer. Din hund skal holde sig inden for det dedikerede område og altid være under din kontrol. Hvis din hund er for stor til kabinen, kan KLM diskutere alternative sædearrangementer eller transport af hunden i lastrummet.  

Af hensyn til flysikkerheden skal din hund være fastspændt til sikkerhedsselen under alle faser af flyvningen, også når du ikke sidder i sædet, eller når skiltet for fastspænding af sikkerhedsselen er slået fra. Hvis selen ikke har en passende rem eller et passende stik, kan du bruge en forlænger- eller spædbarnssele til at fastspænde hunden til din sikkerhedssele. Bemærk, at hvis du er helt afhængig af din hunds støtte, kan du tage din servicehund med dig på ture i kabinen, f.eks. på toilettet. 

Adfærd

Din servicehund skal altid være velopdragen og under din kontrol hele tiden, med brug af sele eller snor. Hvis din hund udviser forstyrrende adfærd, kan det være nødvendigt for besætningen at træffe foranstaltninger for at sikre alle passagerers sikkerhed og komfort.  En korrekt trænet hund vil blive ved sin ejers fødder, ikke gø eller knurre af andre mennesker, bide eller hoppe op ad folk.  

Aflastningsområder

Du skal sikre dig, at din trænede servicehund ikke får brug for at forrette sin nødtørft på flyet eller kan gøre det uden at skabe sundhedsmæssige eller hygiejniske problemer. Store lufthavne har særlige aflastningsområder. Hvis din flyvetur er lang, kan lufthavnspersonalet hjælpe dig med at finde disse områder under mellemlandingerne. Det er vigtigt at planlægge efter din hunds behov og benytte sig af disse faciliteter. 

Ankomst til din destination

Afstigning

Ved ankomsten får du fortrinsret til afstigning for at sikre en stressfri udgang fra flyet. KLM's personale vil hjælpe dig med eventuelle yderligere behov, du måtte have. 

Told og immigration

Afhængigt af din destination skal du muligvis fremvise din servicehunds dokumentation til told- og immigrationsmyndighederne. KLM's personale kan guide dig gennem denne proces. 

Rejser du til eller fra USA?

Hvis du flyver til eller fra USA, skal du udfylde 2 lufttransportformularer for servicedyr fra det amerikanske (USA) transportministerium (U.S. Department of Transportation Service Animal Air Transportation Forms). Udskriv formularerne, underskriv dem i hånden, og tag dem med til lufthavnen.

Hvis du rejser med en servicehund, behøver du ikke at udfylde KLM-formularen:

  • For rejser, der er booket 48 timer eller mere før afgang, skal du indsende denne dokumentation på forhånd til validering via KLM CARES.
  • For en flyvning, der er booket mindre end 48 timer før afgang, kan du fremvise formularerne ved check-in-skranken eller gaten.
  • For at arrangere dette via KLM CARES skal du sende en e-mail tilklmcares.usa@airfrance-klm.email, ringe til +1 833-855-0814 eller sende et brev til: Air France – KLM P.O. Box 981975 El Paso, TX 79998-1975 – USA.

Fra den 1. august 2024 gælder der nye regler for hunde – herunder servicehunde – der rejser til USA:

  • Du skal udfylde enAnimal Importation Formfra USA's Centers for Disease Control (CDC). Hvis din hund er mellem 6 og 12 måneder gammel, skal du udfylde formularen mindst 15 dage før afrejse.
  • Medbring venligst en digital eller printet kvittering for den udfyldte formular i lufthavnen.
  • Din hund skal have en mikrochip.
  • Din hund skal være mindst 6 måneder gammel. Hvis din hund er yngre, bedes du kontakte voresKundekontakt.

Læs alle CDC's regler for hunde, der rejser til USA

Fra den 1. august 2024 gælder der nye regler for hunde – herunder servicehunde – der rejser til USA:

  • Du skal udfylde enDog Import Form(formular til import af hund) fra USA's Centers for Disease Control (CDC). Hvis din hund er mellem 6 og 12 måneder gammel, skal du udfylde formularen mindst 15 dage før afrejse.
  • Medbring venligst en digital eller printet kvittering for den udfyldte formular i lufthavnen.
  • Din hund skal have en mikrochip.
  • Din hund skal være mindst 6 måneder gammel. Hvis din hund er yngre, bedes du kontakte voresKundekontakt.

Læs alle CDC's regler for hunde, der rejser til USA

Landespecifikke krav

Der kræves dokumentation for hundens træning og sundhed. Førerhunde skal være trænet af en organisation, der er medlem af Assistance Dogs UK (ADUK) eller et tilsvarende internationalt organ. Den britiske regering har brug for yderligere dokumentation. Du skal kontakte og få en forhåndsgodkendelse fra UK Animal Reception Centre mindst 72 timer før din flyrejse. Det indebærer, at du skal indsende al den nødvendige dokumentation for at sikre, at din hund opfylder kravene iUK's Pet Travel Scheme. Please note that we recommend sending your request at least 72 hours prior to your flight if you travel to or from the United Kingdom. 

I De Forenede Arabiske Emirater skal passagerer, der rejser med en servicehund, indsende dokumentation til UAE Ministry of Climate Change & Environment (MOCCAE) mindst fire arbejdsdage før afrejse. Denne dokumentation omfatter bevis for hundens træning, sundhedscertifikater og vaccinationsoplysninger. De Forenede Arabiske Emirater har strenge regler for import af dyr, og det er vigtigt at overholde disse krav for at undgå problemer i lufthavnen. Bemærk venligst, at du skal indsende din anmodning om at rejse til De Forenede Arabiske Emirater med din servicehund 96 timer før din flyvning. Sørg for at inkludere al den nødvendige dokumentation for accept af din servicehund. 

Ankomst til lufthavnen

Når servicehunde lander i lufthavnen, transporteres de i en kennel. Du går videre til toldområdet med din servicehund. Informer tolderen om, at du rejser med en servicehund. Betjenten vil derefter tilkalde en MOCCAE-dyrlæge til at møde dig i toldområdet. 

Dyrlægetjek

MOCCAE-dyrlægen vil krydsverificere alle dine originale dokumenter med de kopier, der er indsendt på forhånd. Det omfatter kontrol af sundhedscertifikat, vaccinationsoplysninger og anden påkrævet dokumentation. Derefter foretager dyrlægen et kort sundhedstjek af hunden for at sikre, at den lever op til UAE's sundheds- og sikkerhedsstandarder. Under dette tjek vil du være midlertidigt adskilt fra din servicehund. Varigheden af dyrlægetjekket kan variere, men det tager typisk mellem 30 minutter og en time. Specialiseret personale vil hjælpe dig, mens dyrlægetjekket udføres. Personalet vil hjælpe dig med at navigere i lufthavnen, yde den nødvendige støtte og sikre, at du har det godt, når du er adskilt fra din servicehund. Du vil blive henvist til et særligt venteområde, og medarbejderen vil blive hos dig for at hjælpe dig og holde dig informeret om, hvordan kontrollen skrider frem. 

Toldklarering

Du går videre gennem tolden, når dyrlægen har bekræftet alle dokumenter og gennemført sundhedstjekket. Tolderen vil afslutte klareringsprocessen, så du og din servicehund kan komme ind i UAE. 

Du skal fremlægge bevis for hundens træning og sundhed. Servicehunde skal trænes af akkrediterede organisationer som South African Guide-Dogs Association for the Blind. Der kræves en importtilladelse for at bringe dyr ind i Sydafrika. Du kan få denne tilladelse fra det sydafrikanske landbrugs-, skovbrugs- og fiskeriministerium (DAFF). Ansøgningen om tilladelse skal indeholde oplysninger om hunden, dens sundhedstilstand og træning. Hunden skal bære en identifikationsjakke eller -vest med oplysninger om træningsvirksomheden. Derudover skal hunden altid være velopdragen og under førerens kontrol.  Ved ankomsten gennemgår servicehunden et dyrlægetjek af en DAFF-medarbejder. Denne kontrol sikrer, at hunden er sund og opfylder alle importkrav. Dyrlægetjekket omfatter typisk en gennemgang af sundhedscertifikatet og vaccinationsoplysningerne. Vi anbefaler, at du anmoder om det og sender de relevante dokumenter mindst 96 timer før afrejse.